סומכים על כוחות הביטחון ועל עם ישראל הגיבור שלנו. צוות תל אביב מדיקל סנטר ממשיכים לתת מענה ושירות חיוני לכל קהל מטופלינו. חשוב לציין שהרחבנו את מחלקת שירות בדיקות וייעוצים רפואיים בבית המטופל. ביחד חזקים וביחד ננצח!
בית גאון (גיבור לשעבר) קומה 12 רח׳ פרופסור יחזקאל קויפמן 6 תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00

דלקת בכתף

עמוד הביתבלוג › דלקת בכתף

מהי דלקת בכתף?

לא במקרה אנו משתמשים פעמים רבות בביטוי “לקחת הכל על הכתפיים שלנו”. הכתפיים משמשות אותנו למגוון תנועות רחב לרבות נשיאת משאות, ומוטל עליהן עומס רב, פיסי ורגשי. הכתף מורכבת מ-3 מפרקים

דלקת בכתף
דלקת בכתף

ומשרירים, גידים ועצמות, שבנויים כך שהם מאפשרים לנו טווח תנועה רחב וגמישות. מאידך, לתנועתיות הזו יש מחיר – הכתפיים הן איבר רגיש לפגיעות, כאבים, דלקות ועוד. אנשים רבים סובלים ממגוון בעיות בכתף כתוצאה מפציעות ספורט, עבודה פיזית שמערבת את הכתף, ישיבה ממושכת מול מחשב, תהליכים  ניווניים במפרק הכתף בגיל מבוגר ועוד. ישנם מקרים בהם דלקת בכתף תחלוף ללא טיפול תוך מספר ימים, ולעומת זאת יש דלקות שנמשכות לאורך שבועות וחודשים ודורשות טיפול מעמיק.

תסמינים של דלקת בכתף

תסמינים של דלקת בכתף כוללים: כאבים, חום מקומי, רגישות, אדמומיות, נפיחות, נוקשות. דלקת בכתף יכולה לכלול גם תסמינים אחרים בהתאם לסיבת היווצרותה ולמידת חומרתה. כך לדוגמה עלולים להופיע תסמינים שהינם תוצאת הפגיעה הספציפית כגון: כאב חד כאשר מרימים או מזיזים את היד, הקרנה של הכאב לזרוע ולאמה, תחושת חולשה ביד, הגבלה של טווח התנועה, נוקשות בשרירים שסמוכים לאזור הדלקת. השונות בתסמינים יכולה להשתקף בכך שיש מצבים בהם עוצמת הכאב מחמירה במאמץ בעוד במקרים אחרים הכאב מופיע דווקא במנוחה. כמו כן,  הכאב יכול להופיע בדרגות שונות עם הקרנה על איברים שונים כמו צוואר או בית חזה. במצבים חמורים, עלולים להתפתח גם שינויים במבנה עצמות המפרק.

סוגי דלקות בכתף והגורמים להן

ישנן דלקות כתף מסוגים שונים המתהוות כתוצאה מגורמים ומצבים שונים:

  • בורסיטיס, דלקת באמתחת הכתף ובגידים עלולה להיגרם משימוש מופרז בכתף, מהפעלת עומס יתר או לחץ לאורך זמן או מביצוע תנועות חוזרות בכתף. במקביל לבורסיטיס יכולות להתפתח גם דלקות בגידי הכתף שנגרמות בין השאר מאימוני ספורט אינטנסיביים או פגיעה כרונית בגיד עקב תהליך ניווני.
  • אוסטאוארטריטיס, דלקת מפרקים ניוונית, עלולה לגרום לשחיקת הסחוס שבין עצמות הכתף ולחיכוך המלווה בכאב ונוקשות. דלקת מסוג זה מאפיינת יותר אנשים בגיל העמידה, אך היא יכולה להופיע גם אצל צעירים בעקבות פציעה בכתף.
  • תסמונת הצביטה שמאופיינת בכאבים והגבלת טווח התנועה, עלולה להיגרם מטראומה מקומית, מתנועות הרמה שחוזרות על עצמן או מתהליך ניווני במפרק הכתף.
  • כתף קפואה הינה פגיעה נוספת שיכולה לגרום לדלקת בכתף, ואשר מלווה בכאבים והגבלות תנועה.

כיצד מאבחנים דלקת בכתף?

אבחון דלקת בכתף נעשה על ידי אורתופד, שמתחיל קודם כל באבחון הסיבה לדלקת, שכן לזיהוי הגורם יש השפעה ישירה על הטיפול שיוצע. האבחון כולל לרוב בדיקה גופנית ובדיקות דימות.

במהלך הבדיקה הגופנית האורתופד יברר את התסמינים וההיסטוריה הרפואית של הנבדק ויבצע בדיקה של הכתף על ידי לחיצה על נקודות שונות. בסיום הבדיקה, האורתופד יגבש אבחנה קלינית ראשונה שתתחשב גם במיקומו של הכאב, משך הזמן שלו, עוצמתו, העיתוי בו הוא מופיע וכו’.

לרוב, האורתופד ימליץ על ביצוע בדיקות דימות שונות כגון: צילום רנטגן של הכתף, אולטרסאונד אורתופדי, ולעיתים גם בדיקת MRI שמספקת תמונה מפורטת ביותר של הגידים, הרצועות והשרירים מסביב למפרק הכתף.

דרכי טיפול בדלקת בכתף

הבעיה נמצאת בתחום התמחות של רופא אורתופד. כאמור, הטיפול יינתן בהתאם לאבחון סוג הדלקת ודרגת חומרתה. דרכי הטיפול העיקריות הנקבעות בהתאם לאבחון הן:

  • מנוחה והימנעות מהפעילות שהובילה לדלקת.
  • ייצוב הכתף הפגועה בעזרת תחבושת או סד.
  • קירור האזור הפגוע במקרה של נפיחות.
  • משככי כאבים.
  • תרופות נוגדות דלקת – בין אם כדורים לבליעה ובין אם ג’ל או משחות למריחה.
  • פיזיותרפיה – לחיזוק השרירים והגידים באזור הכתף.
  • טיפול בלייזר או במכשיר אורתוספק שמפורר את ההסתיידות בעזרת גלי הלם אקוסטיים.
  • שיטות אלטרנטיביות שונות.
דילוג לתוכן