רציף הרברט סמואל 46, תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

נדודי שינה

עמוד הביתבלוג › נדודי שינה

מהם נדודי שינה?

נדודי שינה או אינסומניה בשמם הלועזי, נכללים בקטגוריית הפרעות שינה ונחשבים

נדודי שינה
נדודי שינה

לתופעה שכיחה ביותר בקרב אנשים רבים. נדודי שינה מאופיינים בשינה בלתי תקינה בלילה, שהשלכותיה כוללות עייפות ותפקוד לקוי במהלך היום.  אדם הסובל מנדודי שינה עלול לחוות בעיקר קושי בהירדמות, שינה בלתי רציפה, התעוררות מוקדמת, תחושת עייפות גם לאחר 6 שעות  שינה ויותר. אנשים רבים חווים נדודי שינה בזמן מסוים בחייהם, כאשר השכיחות גבוהה בגיל מבוגר ובעיקר בקרב נשים מבוגרות. נדודי שינה יכולים להוות מחלה בפני עצמה או להופיע כסימפטומים של מחלות אחרות.

 

הגורמים לנדודי שינה

ישנם גורמים שונים לנדודי שינה, וביניהם נמנים: מחלות, מצבים בריאותיים וכאבים שונים, הפרעות נפשיות, שינויים הורמונליים, עודף משקל, מצבי סטרס או התרגשות יתר, עודף משקל, צריכת חומרים כגון קפאין, תרופות, אלכוהול, סיגריות ועוד. נדודי שינה יכולים לנבוע גם מתנאים פיסיים השוררים בסביבת השינה – מיטה חדשה, מזרון או כר חדש, רעש, אור, חום או קור וכו'.

 

תסמינים הנלווים לנדודי שינה

אנשים שסובלים מנדודי שינה חווים קושי ניכר בתפקוד היומיומי. התלונות השכיחות כוללות: ישנוניות ועייפות, תחושה כללית רעה, מצב רוח ירוד, חוסר מוטיבציה, קושי בריכוז ונטייה לתאונות וטעויות. חלק מהאנשים מתלוננים על כאבים פיזיולוגיים כגון כאבי ראש חזקים וקבועים שבגינם הם פונים לבדיקת נוירולוג ואף צריכים לקבל טיפול בכאבי ראש. ממחקרים שונים שנערכו בנושא עולה כי נדודי שינה מחלישים את המערכת החיסונית ומגבירים סיכון לתחלואה ולתמותה.

 

איך מאבחנים נדודי שינה?

אנשים הסובלים מסוג כלשהו של אינסומניה, המהווה לעיתים מחלת נדודי שינה בפני עצמה, פונים לאבחון הבעיה אצל רופא משפחה או נוירולוג. לרוב, האבחנה היא קלינית ונעשית לאחר שיחה עם הרופא שאוסף מידע על המטופל, על אורח חייו, על ההיסטוריה הרפואית שלו וכן על כל מה שקשור בשינה שלו ובהפרעת השינה ותסמיניה.  לעיתים נדרשת גם בדיקת EEG שנועדה לאפיין את הפעילות המוחית של המטופל במהלך השינה.  בדיקת EEG מבוצעת גם במעבדות שינה.

 

סוגי טיפולים בנדודי שינה:

  • טיפול בבעיות הרפואיות, פיזיות או נפשיות, הגורמות לנדודי השינה – כתוצאה מהטיפול ייפתרו ממילא גם הפרעות השינה.

 

  • הקניית הרגלי שינה חדשים: שינה והתעוררות בשעות קבועות, הימנעות מצריכת קפאין, סיגריות ואלכוהול לפני השינה, הימנעות משנת צהריים ארוכה, הקפדה על פעילות גופנית, שמירה על סביבת שינה הולמת ועוד.

 

  • טכניקות הרפיה כגון הרפיית שרירי הגוף בהדרגה.

 

  • טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT), המשלב טכניקות שונות עם שינוי בדפוסי חשיבה שליליים המחמירים את נדודי השינה.

 

  • טיפול תרופתי – נחשב ליעיל מאוד אך עלול לגרום להתמכרות, וכן לא מתאים לאוכלוסיות שונות כגון: נשים בהריון, קשישים, צרכני אלכוהול, חולי ריאות כבד וכליות, אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה ועוד.

 

  • טיפול בתסמינים – כאשר נדודי השינה גורמים לתסמינים וביניהם כאבים למיניהם, יש לדאוג לטפל גם בתסמינים עצמם עד שבעיית נדודי השינה תיפתר. לדוגמה: טיפול בכאבי ראש, טיפול בהפרעות בעיכול וכו'.