סומכים על כוחות הביטחון ועל עם ישראל הגיבור שלנו. צוות תל אביב מדיקל סנטר ממשיכים לתת מענה ושירות חיוני לכל קהל מטופלינו. חשוב לציין שהרחבנו את מחלקת שירות בדיקות וייעוצים רפואיים בבית המטופל. ביחד חזקים וביחד ננצח!
בית גאון (גיבור לשעבר) קומה 12 רח׳ פרופסור יחזקאל קויפמן 6 תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00

שיקום נוירולוגי במציאות מדומה

עמוד הביתבלוג › שיקום נוירולוגי במציאות מדומה

השיקום הנוירולוגי עולה מדרגה ועובר למציאות המדומה

בשנים האחרונות החלו להיכנס למרחב הרפואי והטיפולי שיטות המבוססות על טכנולוגיות מתקדמות כדוגמת בינה מלאכותית, מציאות רבודה ומציאות מדומה. בין השאר נעשה כיום יישום של טכניקת המציאות המדומה

שיקום נוירולוגי במציאות מדומה
שיקום נוירולוגי במציאות מדומה

(VR) במסגרת תהליכי שיקום נוירולוגיים לרבות שיקום לאחר אירוע מוחי, תאונות דרכים, פגיעות ראש וכיו”ב.

קיים שוני מהותי בין שיקום נוירולוגי כפי שנעשה לאורך כל השנים בשיטות המיושנות (עם דף, עט, סטופר, בדיקות דם וכו’) לעומת השימוש במשקפי מציאות מדומה לצרכי אבחון, שיקום ואימון נוירולוגי. בעזרת הטכנולוגיה החדשה ניתן למדוד את תגובת המטופל בדרך שאינה תלויה במאבחן או בסיטואציה, ואשר מאפשרת סטנדרטיזציה של תהליך השיקום. כך ניתן לאבחן פגיעות שונות ביכולות הקוגניטיביות, ולבנות בהתאם לאבחון תכנית שיקומית שמספקת מעטפת גם לטיפול הפיזיותרפי.

למרות הפוטנציאל הרב שטמון בשיטה, עדיין לא כל רופא נוירולוג מפנה את מטופליו לשיקום במציאות מדומה. עם זאת, המודעות לנושא הולכת וגוברת, ועם הזמן וההצלחות המוכחות בשטח, עוד ועוד גורמים רפואיים נחשפים ליתרונות הגלומים בטכנולוגיה זו.

 

היתרונות של יישום מציאות מדומה בשיקום הנוירולוגי

לטכנולוגיית המציאות המדומה יש פוטנציאל עצום בהיבט של האימון והשיקום, החל מאופן גיוס המטופלים לתהליך. נוצר מצב שבו הטכנולוגיות הגבוהות שבדרך כלל שמורות לגיימרים צעירים, הופכות לברות ביצוע על ידי אנשים מבוגרים עם פגיעות נוירולוגיות שונות, ואלו מגלים התלהבות רבה. כך ניתן לגייס את המטופלים לתהליך מאתגר ומרתק עבורם, שבו הם עובדים ברצינות ומתוך הנאה.

יתרון נוסף של השימוש במציאות מדומה משתקף בכך שמדובר בטכנולוגיה שמאפשרת למטופלים לתרגל משימות בסביבה בטוחה, שאינה מכילה את הסכנות הקיימות בסביבה אמיתית.

היתרון מההיבט של המטפל בא לידי ביטוי ביכולתו לשלוט על הסיטואציה והסביבה, לקבל מדדים ונתונים, ולעשות את ההתאמות לפי רמת הקושי המתאימה ספציפית לכל מטופל.

 

כיצד מיושמת המציאות המדומה בשיקום הנוירולוגי?

יישום המציאות המדומה נעשה באמצעות עמדותVR , כאשר המשחק, המשימה או תוכנת האימון מוטמעים  בתוך סביבה וירטואלית. המטופלים מקבלים ליווי מלא מהרגע הראשון, הכולל קודם כל לימוד של התיאוריה לצורך הבנתה. במהלך המשחקון ניתן לראות כיצד אנשים שבמציאות הרגילה מתקשים לזוז, חווים הרבה פחות קושי במציאות המדומה, מגלים הרבה יותר מוטיבציה, מפתחים תחושת מסוגלות עצמית ואף מציבים לעצמם אתגרים. לאחר כל משחקון, המטופלים מקבלים על המסכים משוב מיידי על ביצועיהם.  השיפור ברמה הנוירולוגית והתפקודית עשוי לעלות מהתנסות להתנסות, וככל שיש חזרה על האימון.  לתהליך אימון כזה שנמשך כ-3 חודשים יש אפקט אדיר על המשוקמים.

מחלקת נוירולוגיה רופאים

דילוג לתוכן