סומכים על כוחות הביטחון ועל עם ישראל הגיבור שלנו. צוות תל אביב מדיקל סנטר ממשיכים לתת מענה ושירות חיוני לכל קהל מטופלינו. חשוב לציין שהרחבנו את מחלקת שירות בדיקות וייעוצים רפואיים בבית המטופל. ביחד חזקים וביחד ננצח!
בית גאון (גיבור לשעבר) קומה 12 רח׳ פרופסור יחזקאל קויפמן 6 תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00

שיקום לאחר אירוע מוחי

עמוד הביתבלוג › שיקום לאחר אירוע מוחי

אחוז גבוה מהלוקים באירוע מוחי נזקקים לשיקום

שיקום לאחר אירוע מוחי
שיקום לאחר אירוע מוחי

 

​אירוע מוחי נחשב בימינו לגורם התמותה השלישי השכיח בעולם, לאחר סרטן ומחלות לב. למרות שניתן כיום לבצע בדיקות שונות כגון אולטרסאונד לאבחון ומניעת שבץ מוחי, עדיין מדי שנה כ-15,000 איש לוקים בשבץ מוחי. 30% מהחולים נפטרים מספר שבועות לאחר האירוע,  30% מחלימים באופן מהיר יחסית וחוזרים לתפקוד מוטורי וקוגניטיבי תקין ללא צורך באשפוז שיקומי. כ-40% אחוז מנפגעי אירוע מוחי סובלים כתוצאה מכך ממגבלה שמחייבת אותם לעבור שיקום במסגרת מרכז רפואי לאחר שהם משתחררים מבית החולים. כ-90% מתחילים את השיקום כשאינם יכולים ללכת עצמאית ונזקקים לסיוע בתפקוד היומיומי. כ-85-90 אחוזים מהם משתחררים כשביכולתם ללכת עצמאית בתמיכת מכשור או בלעדיו.

 

מטרות השיקום לאחר אירוע מוחי

המטרה הראשית של שיקום לאחר אירוע מוחי היא  לקדם את שיפור התפקוד ואיכות החיים של החולה תוך ניסיון להחזירו למצב בו היה קודם לאירוע מבחינה מוטורית, קוגניטיבית, התנהגותית ושפתית. השיקום חותר להשגת עצמאות מרבית של החולה בביצוע הפעילויות היומיומיות הבסיסיות כגון אכילה, רחצה ולבוש, מתוך שאיפה להשיבו גם אל מעגל העבודה, המשפחה והחברה.

 

המעבר מבית החולים לשיקום

אדם שעבר אירוע מוחי ואושפז בבית חולים, צריך לעבור אבחון מטעם צוות מקצועי הכולל נוירולוג, כדי לקבוע אם הוא מתאים לשיקום. הוא יוכל לעבור לשיקום במידה ונמצא שיש לו פוטנציאל שיקומי, שהוא יציב במישור הנוירולוגי, עם תפקוד לב תקין  וללא בעיות נשימתיות או דלקות וזיהומים שמצריכים טיפול מורכב.

כאשר החולה מתקבל לאשפוז השיקומי, הוא עובר בדיקות שונות. בהתאם לליקויים שנמצאו בהן, הצוות השיקומי קובע את היעדים ואת שיטות הטיפול הנדרשות להשגתם.

 

שיקום לאחר אירוע מוחי מלווה ע”י צוות רב מקצועי

שיקום לאחר אירוע מוחי נסמך על צוות טיפולי רב מקצועי, שהינו חיוני ביותר לחולים הסובלים לרוב ממגוון הפרעות בתחומים שונים. הצוות הרב מקצועי כולל:

  • אחיות וכוח עזר לטיפול בצרכים הסיעודיים.
  • צוות פיזיותרפיה הפועל במסגרת מכון פיזיותרפיה לטיפול בבעיות מוטוריות כגון שיווי משקל, יציבות, תנועה והשבת יכולת ההליכה. הצוות אמון במידת הנדרש גם על התאמת מכשור עזר והדרכת המטופל ומשפחתו.
  • צוות ריפוי בעיסוק המטפל בגפיים העליונות, מספק הדרכה לשיפור התפקוד ולהשגת עצמאות חרף המגבלות, וכן מטפל בחיזוק היכולות הקוגניטיביות כגון חשיבה, זיכרון, ריכוז ועוד.
  • צוות פסיכולוגי לטיפול בבעיות קוגניטיביות מורכבות, ולמתן תמיכה רגשית למטופל ולמשפחתו. אלו חווים משבר ולעיתים אף דיכאון עקב האירוע המוחי, השלכותיו והמציאות החדשה שנוצרה בעקבותיו
  • קלינאיות תקשורת לטיפול בהפרעות דיבור ובבליעה.

בנוסף לצוות הטיפולי ישנה עובדת סוציאלית, שמלווה את המשתקם ומשפחתו, מסייעת להתמודד עם הקשיים במישור התעסוקתי, החברתי ועוד, ומספקת את המידע הנדרש בנושא מיצוי זכויות והטבות.

בראש הצוות הרב מקצועי עומד רופא שיקומי שמרכז את עבודת הצוות ומנתב אותה, מטפל במגוון הבעיות הרפואיות, ומשלים את תהליכי האבחון, הטיפול וההדרכה במטרה למנוע את הישנות המחלה.

במהלך האשפוז השיקומי מתקיימות פגישות תקופתיות של הצוות הרב מקצועי, בהן חברי הצוות מקיימים דיון יסודי על כל חולה, מאבחנים קשיים וקובעים מטרות בשאיפה לשחררו במצב המיטבי.

כאמור, רוב המשתקמים שבים לאחר השיקום לביתם ולתפקוד נורמטיבי. עם זאת כ-15% מהם נותרים עם מגבלה תפקודית ולעיתים אף נאלצים לעבור למוסד סיעודי.

מחלקת נוירולוגיה רופאים

דילוג לתוכן