סומכים על כוחות הביטחון ועל עם ישראל הגיבור שלנו. צוות תל אביב מדיקל סנטר ממשיכים לתת מענה ושירות חיוני לכל קהל מטופלינו. חשוב לציין שהרחבנו את מחלקת שירות בדיקות וייעוצים רפואיים בבית המטופל. ביחד חזקים וביחד ננצח!
בית גאון (גיבור לשעבר) קומה 12 רח׳ פרופסור יחזקאל קויפמן 6 תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00

וידאו EEG

עמוד הביתבלוג › וידאו EEG

מהי בדיקת וידאו EEG ומהם יתרונותיה?

בדיקת וידאו EEG הינה הליך בו מתבצע רישום EEG של הפעילות החשמלית המוחית בד

וידאו EEG
וידאו EEG

בבד עם צילום וידאו של הנבדק. הבדיקה נועדה להשוות בין מצבו של הנבדק והתנהגותו במהלך אירוע קליני החשוד כמאורע אפילפטי, לבין הפעילות החשמלית המוחית שלו במצב ללא אירוע. המאפיינים הקליניים של ההתקף שמצולמים בווידאו דיגיטלי, משולבים בנתוני רישום ה-EEG. הרישום מתבצע ברציפות בפרק זמן הנע בין יממה לשבועיים, בהתאם לצרכים הקליניים ולתדירות ההתקפים.

מערכת הרישום של וידאו  EEG  היא מערכת ממוחשבת ייעודית, המצוידת בתוכנת זיהוי התקפים וממצאים, ובמערכות לעיבוד ושימור נתונים. המערכת מאפשרת סנכרון מלא בין רישום הפעילות המוחית לבין צילום הווידאו של הנבדק, וכן עיבוד נתונים בזמן אמת ולאחר הרישום. ניטור וידאו EEG  המתבצע באופן מושכל מהווה כלי אבחנתי עוצמתי וחסכוני, אשר מונע טיפולים תרופתיים מיותרים (על סיכוניהם ועלויותיהם), ומכוון לטיפולים ההולמים והאפקטיביים ביותר.

 

ההבדל בין וידאו EEG לבין בדיקת EEG רגילה

בדיקת EEG רגילה ובדיקת וידאו EEG הינן דומות במהותן – שתיהן מבצעות רישום של הפעילות החשמלית המוחית. הרישום המתקבל בתום הבדיקות הללו מתאר את האותות החשמליים בעזרתם תאי העצב במוח מעבירים מידע. שתי הבדיקות חיצוניות, לא חודרניות ואינן כואבות. השוני ביניהן הוא זמן הבדיקה והשימוש בווידאו. בדיקת אי אי ג’י רגילה היא הליך קצר הנמשך כ-40 דקות, אינו דורש הכנה כלשהי  ואינו כרוך באשפוז, בעוד בדיקת וידאו EEG נמשכת מספר שעות, דורשת הכנה מסוימת ואף כרוכה באשפוז. לרוב האשפוז ייעשה ביחידת ניטור וידאו EEG בה פועל צוות מיוחד הכולל טכנאי EEG, ובפיקוח נוירולוג מומחה באפילפסיה ובפענוח בדיקות וידאו.

 

למה משמשת בדיקת וידאו eeg?

הבדיקה מאפשרת לאפיין ולאבחן במדויק את טיבם של אירועים חוזרים החשודים כהתקפים אפילפטיים, אשר אינם ניתנים לאבחון חד משמעי על סמך תצפית קלינית ובדיקות אחרות. זאת כדי לקבוע אם אכן מדובר בהתקפים אפילפטיים או בהפרעות התקפיות שנראות כמו התקף אפילפטי. מדובר במטופלים הסובלים מתופעות כגון: הפרעות בתנועה, הפרעות שינה חמורות, הפסקות נשימה, ילדים עם הפרעות התנהגות קיצוניות, אירועים חוזרים של איבוד הכרה, פרכוסים, נתקים בקשב ועוד.

כמו כן, הבדיקה מסייעת לרופא נוירולוג בביצוע הערכה ותכנון טרום ניתוחיים לחולים ולמועמדים לטיפול ניתוחי, בעקבות אפילפסיה הנחשדת כמוקדית ואשר אינה מגיבה לטיפול תרופתי. בעזרת הבדיקה ניתן לקבוע את זיהוי מקור ההתקפים ומיקום המוקד האפילפטי במוחו של הנבדק.

לבדיקה יש חשיבות רבה בקביעת טיפול באפילפסיה והיא מאפשרת התאמת טיפול תרופתי מיטבי לחולים. ממצאיה הקובעים את הסוג המדויק של ההתקף ו/או התסמונת האפילפטית, משפיעים על בחירת טיפול באפילפסיה כך שיהיה יעיל ואפקטיבי.

.

מהלך הבדיקה

בדיקת וידאו אי אי ג’י (שלא כמו בדיקת אי אי ג’י רגילה) דורשת הכנה מסוימת: חפיפת הראש בערב שלפני הבדיקה תוך הימנעות משימוש בתכשירי שיער כמו ג’ל או ספריי, וכן הימנעות מצריכת מאכלים ומשקאות מעוררים כמו קפה, שוקולד, תה וכו’.

הבדיקה מתבצעת תוך שכיבה במיטה כאשר לראשו של הנבדק מוצמדות אלקטרודות באמצעות ג’ל-דבק מוליך חשמל שנקרא קולודיון. חיבור האלקטרודות מתבצע ע”י טכנאי ייעודי, נמשך כשעה ואינו כרוך בכאבים. בסיום החיבור מולבש על ראש הנבדק מעין כובע, שנועד לשמור על האלקטרודות במקומן ולמנוע את תזוזתן. לאורך כל הבדיקה מתבצעים בו זמנית רישום פעילות הגלים החשמליים במוח עם צילום הנבדק בווידאו. לעיתים, הרופא עשוי להשתמש בגירויים שונים כמו לסנוור את הנבדק או לבקש ממנו לנשום במהירות, על מנת לבחון מקומות מסוימים במוח. בסיום הבדיקה הטכנאי מסיר את האלקטרודות מראשו של הנבדק בעזרת מדלל.

רופאי המחלקה

דילוג לתוכן