סומכים על כוחות הביטחון ועל עם ישראל הגיבור שלנו. צוות תל אביב מדיקל סנטר ממשיכים לתת מענה ושירות חיוני לכל קהל מטופלינו. חשוב לציין שהרחבנו את מחלקת שירות בדיקות וייעוצים רפואיים בבית המטופל. ביחד חזקים וביחד ננצח!
בית גאון (גיבור לשעבר) קומה 12 רח׳ פרופסור יחזקאל קויפמן 6 תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00

מחלת מנייר – המדריך המלא

עמוד הביתבלוג › מחלת מנייר – המדריך המלא
מחלת מנייר – המדריך המלא
מחלת מנייר – המדריך המלא

מהי מחלת מנייר?

מחלת מנייר (Ménière) היא מחלה של מערכת שיווי המשקל, שמתבטאת לרוב בתצורה של סחרחורת (ורטיגו), טנטון (צפצוף באוזניים) וירידה בשמיעה. המחלה קרויה על שם הראשון לתאר אותה – הרופא הצרפתי פרוספר מנייר, באמצע המאה ה-19. מנגנון המחלה ומה שגורם לה עדיין לא מובנים באופן מוחלט, והיא קשורה ככל הנראה להצטברות של נוזלים במערכות הווסטיבולריות (שיווי המשקל) באוזן הפנימית. מחלת מנייר נחשבת למחלה לא שכיחה יחסית, ממנה סובלים פחות מאחד מכל 400 מטופלים לאורך חייהם.

ד”ר מקסים סוקולוב
מומחה ברפואת אף אוזן גרון
לקבוע תור 03-7712804

מחלת מנייר תסמינים

תסמיני המחלה מחולקים לשלבים השונים שלה. השלבים הראשונים של המחלה מתאפיינים בעיקר בתחושה חוזרת ועקבית של אטימות באוזניים ושל צפצוף באוזניים (טנטון). לאחר תקופה מסוימת עם התסמינים הללו, לרוב ללא אבחון או טיפול, יחלו התקפים של סחרחורות בלתי צפויות, שיכולים לארוך בין דקות לימים. הזמן בין ההתקפים הוא לא עקבי, כשיכולים להיות התקפים אחת לשבוע או חודש, ומאידך יכולות גם להיות שנים ללא התקפים. במקביל יחל להתפתח ליקוי שמיעה, במיוחד בשמיעה של תדרים נמוכים יחסית. המחלה לעתים תחלוף מעצמה, אך ליקוי השמיעה יישאר.

איך מאבחנים מחלת מנייר?

מחלת מנייר מאובחנת במרבית המקרים על דרך השלילה, משום שהמנגנון הגורם לה עדיין לא מובן באופן מלא. לכן, הבדיקות שצריך לעשות בכדי לאבחן את מחלת מנייר הן רבות, ומטרתן לשלול כל סיבה אחרת שיכולה להוביל לסימפטומים של ירידה בשמיעה, צפצוף באוזניים, סחרחורות ותחושת אטימות באוזניים. הבדיקות האלה יכללו בין היתר:

במידה ובבדיקות מאתרים ירידה בשמיעה ופגיעה אופיינית למחלת מנייר במערכת שיווי המשקל, ללא סיבה מובהקת אחרת שיכולה להסביר את הסימפטומים – ניתן לאבחן את המחלה.

ד”ר מקסים סוקולוב
מומחה ברפואת אף אוזן גרון
לקבוע תור 03-7712804

איך מטפלים במחלת מנייר?

מחלת מנייר תטופל לרוב במסגרת מרפאת סחרחורת, והטיפול יהיה ברובו סימפטומטי לטיפול במערכות שנפגעות מהמחלה. הטיפולים הסימפטומטיים יכולים לכלול תרופות נוגדות סחרחורות ובחילות, טיפול פיזיותרפי המחזק את מערכת שיווי המשקל, התאמת מכשיר שמיעה ועוד. ניתן גם לטפל בתרופות כמו אנטיהיסטמינים או בטאהיסטין להפחתת הלחץ באוזן. במקרים מסוימים ניתן גם לפנות לאפשרויות ניתוחיות ופולשניות עם הליכים מזעריים באוזן הפנימית.

מחלת מנייר מה אסור לאכול?

במחלת מנייר מומלץ להפחית באכילה של מלח, ולא לעלות על צריכה יומית של כ-2,200 מ”ג נתרן. בנוסף, מומלץ להמעיט בצריכה של קפה ומאכלים עתירי קפאין, וכן משקאות אלכוהוליים. לסובלים ממחלת מנייר מומלץ גם שלא לעשן.

מחלת מנייר ביטוח לאומי

ביטוח לאומי מגדיר את מחלת מנייר כסיבה מוצדקת לקבלת אחוזי נכות, בהתאם לחומרת המחלה בהקשר של ירידה בשמיעה, סחרחורות חוזרות ואפילו ריתוק למיטה במצבים קשים. אם נדרשת חוות דעת רפואית לביטוח לאומי או לחברות הביטוח הפרטיות – ניתן לקבוע תור לרופא אף אוזן פרטי ולקבל את חוות הדעת הזאת.

האם אפשר עם מחלת מנייר לטוס?

אפשרי לטוס עם מחלת מנייר, אבל כדאי לנקוט בצעדי מניעה לפני ולקראת הטיסה. טיסה מעלה באופן משמעותי את הלחץ הפנימי באוזן, ולכן לפני טיסה מטופל עם מחלת מנייר צריך להתייעץ עם הרופא ובמידת הצורך לקחת טיפול תרופתי המפחית לחץ באוזניים ובגולגולת זמן מספק לפני הטיסה. מומלץ לעלות לטיסה עם תרופות נוגדות סחרחורות ובחילות, עבור מצבים בהם יהיה התקף סחרחורת בטיסה.

דילוג לתוכן