רציף הרברט סמואל 46, תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

לקויות למידה

עמוד הביתבלוג › לקויות למידה

מהן לקויות למידה?

לקויות למידה מוגדרות כקושי ברכישה של מיומנויות הלמידה הבסיסיות, דהיינו – קריאה, כתיבה חשבון, למידת שפה, ובהתאם לכך גם בשימוש במיומנויות אלה. מדובר בלקויות על רקע נוירולוגי הנובעות מתפקוד

לקויות למידה
לקויות למידה

מסוים של המוח במהלך עיבוד המידע (להבדיל מפיגור שכלי, סביבתי או בעיות רגשיות). לעיתים לקויות הלמידה מלוות גם בקשיים קוגניטיביים בדיבור, הבנה, זיכרון, ארגון מידע והבנת מושגים.

לקויות הלמידה פוגעות באיכות החיים של ילדים ומבוגרים כאחד, ומשפיעות על תפקודם היומיומי בבית הספר, בחיי המשפחה ובעבודה. מומחים מעריכים כי כ-10% מהאוכלוסייה לוקים בלקות למידה כלשהי. ליקויי למידה שאינם מטופלים, יימשכו לאורך כל חייו של האדם הלוקה בהם.

סוגי לקויות למידה

ישנם 3 סוגים עיקריים של לקויות למידה, שיכולות להופיע הן בנפרד והן במשולב:

  • דיסלקציה – לקות קריאה: מתבטאת בקושי ברכישת הקריאה (בהתאם לגיל), איטיות בקריאה, קושי בהבנת הקריאה ובהתמודדות עם טקסטים ועוד. לעיתים, דיסלקציה קשורה בקשיים בתחום השפה ולעיתים נובעת מקושי בעיבוד מידע חזותי.
  • דיסגרפיה – לקות כתיבה: מתבטאת בשגיאות כתיב מרובות, לחץ על כלי הכתיבה, הימנעות מכתיבה או שימוש בתשובות קצרות, פער בין הבעה בכתב להבעה בעל פה שנובע פעמים רבות מההשקעה בצד הטכני של הכתיבה במקום בתוכן ועוד. דיסגרפיה יכולה לנבוע מקשיי מוטוריקה עדינה, קשיים שפתיים, קשיים בתפיסה חזותית ובתיאום יד עין.
  • דיסקלקוליה – לקות בחשבון: מתבטאת בקושי בהבנת המושגים המרכזיים בחשבון ובביצוע פעולות החשבון, קשיים בהבחנה כמותית, בהבנת רצף מספרים ופעולות חשבון, בתרגום בעיות מילוליות לתרגיל וכו'.

 

ישנן גם לקויות בתהליכי עיבוד שונים אחרים, אשר פוגעים בסוגי הלמידה השונים, כגון: הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בהתפתחות השפתית, קשיי זיכרון, קשיים במוטוריקה עדינה וגסה וכן במיומנויות חברתיות.

אבחון וטיפול בלקויות למידה

ראשית, חשוב לציין כי אבחון מוקדם של לקויות למידה הינו בעל חשיבות מכרעת לסיכויי ההתמודדות עם הבעיה ולאפשרות לעקוף אותה ולהצליח בכל תחום למרות המגבלה. שנית, חשוב לדעת שבעזרת סיוע מתאים, לקויי למידה יכולים להשתלב בחינוך הרגיל ואף להצטיין.

לקויות למידה ניתנות לגילוי כבר בגיל הרך, למרות שברוב המקרים הן נחשפות בעיקר בבית הספר. לעיתים, ילד עם לקויות למידה יכול להתמודד עם הלמידה בכיתות הנמוכות של בית הספר, ואז הלקות תתגלה רק כשהמורכבות והדרישות הלימודיות תגדלנה בכיתות הגבוהות יותר או באוניברסיטה.

מומלץ כי הורים שחושדים שילדם סובל מלקות למידה כלשהי, ישוחחו עם מחנכת הכיתה, יועצת, רופא ילדים, נוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים,  שבמידת הצורך יפנו את הילד והוריו לאבחון ולטיפול מסייע.

טיפול בלקויות למידה נעשה בדרך כלל באמצעות הוראה מתקנת, המתמקדת בקשיים בתחומים הספציפיים: קריאה, כתיבה, חשבון, אנגלית. הטיפול אינו מרפא את הלקות אלא מסייע להתמודד עמה בהצלחה ולצמצם פערים תוך שימוש בחוזקות האישיות או בערוץ חלופי. הטיפול נעשה בהתאם לקצב האישי של כל אחד.

בנוסף להוראה מתקנת ניתן להסתייע באמצעי פסיכותרפיה וכן במסגרת של הדרכת הורים.