03-771-2804
תל אביב מדיקל סנטר – מרכז רפואי פרטי
רציף הרברט סמואל 46, תל אביב 03-771-2804 א'-ה' 08:00 - 20:00 ו' 08:00 - 14:00
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

ארוחת בוקר עשירה – המתכון לירידה במשקל?

עמוד הביתבלוג › ארוחת בוקר עשירה – המתכון לירידה במשקל?

אם עשיתם לאחרונה בדיקות דם ונמצאו אצלכם ערכים גבוהים של סוכר, אם בדיקת העמסת סוכר העלתה ממצאים מדאיגים, אם אתם צריכים טיפול בהשמנת יתר … תתחילו לאכול טוב בבוקר. כן, כן, קראתם

ארוחת בוקר עשירה – המתכון לירידה במשקל
ארוחת בוקר עשירה – המתכון לירידה במשקל

נכון. כך גורס המחקר של האנדוקרינולוגית פרופסור דניאלה יעקובוביץ'. תודו שזה מסקרן…

ארוחת בוקר גדולה עשויה לסייע בהורדה במשקל

אם תאכלו ארוחת בוקר מלאה הכוללת חלבונים ואפילו תשלבו בה עוגת שוקולד לקינוח – זה עשוי לסייע לכם לרדת במשקל. נשמע לכם כמו רעיון חסר שחר? לא נשמע כמו משהו שייאמר ע"י אנדוקרינולוג או אנדוקרינולוג ילדים, אבל תתפלאו…  ההמלצה הזו מגיעה מפיה של פרופסור דניאלה יעקובוביץ', אנדוקרינולוגית, רופאת סוכרת וחוקרת בתחום השמנת יתר וסוכרת. בשנים האחרונות פרופ' יעקובוביץ' חוקרת את הקשר בין ארוחת הבוקר לבין הרזיה תוך בחינת תרומתה של ארוחת הבוקר לחולי סוכרת ואנשים הסובלים מעודף משקל. מממצאי מחקר שערכה בשנת 2013 בקרב אנשים כבדי משקל, עולה כי אלה שצרכו ארוחת בוקר עשירה שכללה חלבון ושוקולד, חוו פחות רעב וחשקים לפחמימות ולסוכר במהלך היום, ואף הראו ירידה במשקל לעומת אלה שאכלו ארוחת בוקר דלת קלוריות. המחקר תומך חד משמעית בחשיבות העצומה שמייחסות דיאטניות רבות לארוחת הבוקר.  ממחקר נוסף שנערך בקרב חולי סוכרת סוג 2, עלה כי אכילת ארוחת בוקר טובה מורידה את רמות הגלוקוז בדם במהלך היום, ולהיפך – אם מדלגים על ארוחת הבוקר, ניכרת עלייה ברמות הגלוקוז.

הרציונל התנזרות ממתוקים גוררת התמכרות בטווח הארוך

מחקרה של פרופסור דניאלה יעקובוביץ' עוסק בהתמכרות לאוכל ובמעגל הקסמים הקשה של דיאטה-השמנה-דיאטה וחוזר חלילה, שהוא מנת חלקם של רוב כבדי המשקל. לדבריה, בני אדם רזים אוכלים רק כשהם רעבים ואילו אנשים שמנים אוכלים כתוצאה מהתמכרותם לאוכל ותשוקתם לפחמימות.  התשוקה לאוכל דומה לתופעת התמכרות לסמים, כאשר האוכל מספק תחושות אופוריה ותענוג שנוצרות במוח כתוצאה מעלייה ברמת הסרוטונין. ברגע שהשפעת האוכל המענגת נגמרת, יש ירידה חדה ברמות  הסרוטונין, והאדם חווה תסמונת של גמילה שדוחפת אותו שוב אל האוכל הממכר. מכאן מתהווה מעגל הקסמים של דיאטות הכוללות התנזרות מפחמימות ומתוקים, שנקטעות באיבן על ידי רצון עז למאכלים מהם מתנזרים, התנפלות מחודשת על המאכלים הללו והשמנה בהתאם.

הפתרון להתמכרות לאוכל – ארוחת בוקר טובה

המחקר של  פרופ' יעקובוביץ מציע פתרון להתמכרות לאוכל. המחקר גורס כי אם אוכלים ארוחת בוקר עשירה ומשביעה, ומשלבים בה שוקולד לקינוח, הסרוטונין במוח נשאר ברמות גבוהות במשך היום ללא ירידה חדה בשעות אחה"צ. בהתאם לכך לא נוצרת תשוקה עזה לפחמימות ולמתוקים, וכך אפשר לשבור את מעגל הדיאטות הכושלות והעלייה החוזרת במשקל. זו הדרך לבקר ולפקח על הירידה במשקל  ועל רמות גלוקוז  בקרב חולי סוכרת מסוג 2.

זאת ועוד, לדברי פרופ' יעקובוביץ' חשוב לאכול ממש אחרי שמתעוררים ולכלול בארוחה חלבונים, אחרת המוח עלול להסיק שלא תאכלו גם בהמשך היום, ולהכניס את הגוף למצב חירום בו הוא ינצל את החלבונים בשרירים במקום חלבונים שצורכים בארוחת הבוקר. כתוצאה מכך, המוח יפרש כל מזון אחר שייאכל במהלך אותו יום כמזון עודף והוא יתרגם אותו לשומן. ההמלצה היא לסיים לאכול עד 9:30 בבוקר – שעד אז יש במוח רמות קורטיזול גבוהות שמעבדות מזון לאנרגיה.

לארוחת בוקר עשירה בחלבונים יש סגולות נוספות

לדברי פרופסור יעקובוביץ', ארוחת בוקר שמכילה חלבונים חיונית מלבד שמירה על המשקל ואיזון הסוכרת, גם לשמירת רמות גבוהות של ריכוז וגם לשיפור של היכולת הקוגניטיבית. כתוצאה מכך, עולה גם התפקוד של האדם במהלך היום בלימודים או בעבודה.

בוקר טוב, כבר אכלתם?